Creatieve oplossingen voor horeca en beheer in MuzeRijk

Vanaf de start, geopend begin 2014, is het aantal bezoekers van de ontmoetingsruimte jaarlijks gegroeid. Voor 2017 wordt een aantal bezoekers van circa 30.000 verwacht. MuzeRijk is op alle dagen van de week, van 9.00 uur tot 23.00/24.00 uur, geopend. Op zondag wordt om 18.00 uur gesloten en in de zomerperiode is er gedurende vier weken ook op de andere dagen een eerdere sluiting. Vanaf de start is de bemensing van de horeca door twee organisaties ingevuld.

  • Op twee avonden en op alle weekenddagen verrichten vrijwilligers van een grote volleybalvereniging de horecadiensten. Deze vereniging ontvangt voor deze diensten een vast percentage van de door hen gerealiseerde omzet en de vrijwilligers krijgen op bepaalde dagen een vrijwilligersvergoeding. Voor MuzeRijk een overeenkomst, die meer oplevert dan het kost.
  • Op alle overige dagen en avonden levert een zorgorganisatie cliënten (WMO en WLZ ) met begeleiding. De cliënten moeten uiteraard in staat zijn om horecawerkzaamheden te kunnen uitvoeren. Voor MuzeRijk een prima constructie omdat er geen kosten zijn en dus de winst op de omzet volledig voor MuzeRijk is.

Helaas heeft de zorgorganisatie de overeenkomst medio 2016 opgezegd en moest MuzeRijk vanaf 1 januari 2017 een andere oplossing zoeken. In eerste instantie grote paniek omdat het probleem groot was en er op dat moment ook geen idee was van een mogelijke oplossing. Na enige tijd zoeken en nadenken, bleek een vrijwilliger van MuzeRijk de oplossing te hebben. Zij had gewerkt bij diezelfde grote zorgorganisatie en was enige tijd eerder ontslagen. Zij was met een kleinschalig eigen bedrijfje ( JIJ! Advies en Coaching ) gestart in de zorg en had een totaal andere kijk op de aanpak van het probleem.

JIJ! ondersteunt mensen bij het ontdekken en ontwikkelen van hun mogelijkheden om van daaruit te kunnen participeren. De visie en functie van MuzeRijk sluit hier perfect op aan. Daarom zag JIJ! het als een kans om, na het besluit van de grote zorgorganisatie om te gaan stoppen met de dagbesteding op MuzeRijk, haar plannen verder vorm te geven. JIJ! wil op een innovatieve manier een brede groep burgers kansen op zelfontplooiing, arbeid en dagbesteding bieden, passend binnen de visie van de kanteling en het ondernemersplan van MuzeRijk.

Wat willen JIJ! en MuzeRijk met dit project bereiken en wat zijn de effecten daarvan?

Doelstelling
JIJ! biedt, in samenwerking met MuzeRijk, een ruim aanbod aan werkzaamheden voor een groep mensen vanuit de WMO, Participatiewet, WLZ en onderwijs. Zij krijgen de kans om hun mogelijkheden te ontdekken en in te zetten. Hierdoor hebben mensen een zinvolle dagbesteding en een leer-werkplek. Een deel van deze groep mensen kan doorstromen naar een reguliere baan. Door een team samen te stellen van mensen met een zeer uiteenlopende achtergrond kunnen zij elkaar aanvullen en versterken.

Uitdaging
Alle medewerkers van MuzeRijk ondersteunen en versterken elkaar. De grootste uitdaging is om niet te denken in doelgroepen. Alle medewerkers hebben talenten en dragen daarmee bij aan het gezamenlijk doel, namelijk zorgen dat bezoekers en gebruikers van MuzeRijk zich thuis voelen. Iedere medewerker is naar vermogen ook verantwoordelijk voor een deel van deze gezamenlijke doelstelling. Hierdoor groeien mensen en zijn zij gemotiveerd om zich te ontwikkelen of samen te werken om een gemeenschappelijk doel te bereiken. Alle medewerkers worden dus op dezelfde respectvolle wijze benaderd en uitgedaagd hun talenten te ontwikkelen en in te zetten ten behoeve van MuzeRijk en hun collega’s

Het team
Medewerkers van het team komen ieder vanuit een andere achtergrond en met een persoonlijk doel werken bij MuzeRijk.  
We werken met:

  • Mensen met een indicatie dagbesteding (WMO en WLZ)
  • Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt of een arbeidsbeperking die vallen onder de participatiewet.
  • Vrijwilligers.
  • Stagiaires mbo-niveau 1 en 2
  • Stagiaires (mbo 4 en hbo) Culturele en Maatschappelijke Vorming, facilitymanagement, horeca
  • Beroepskrachten (mbo en hbo)
  • Jobstudenten

Hoe realiseren?

Medewerkers van MuzeRijk kunnen hun kennis en ervaring inzetten en zich ontwikkelen in een zeer divers en ruim aanbod van werkzaamheden. Dit alles wordt gecoördineerd en begeleid door beroepskrachten van JIJ! Advies & Coaching.

Op welke manier realiseren?
Medewerkers van MuzeRijk kunnen hun kennis en ervaring inzetten en zich ontwikkelen binnen de volgende vakgebieden:

  • Horeca: kok, bediening en afwas voor het runnen van de horecagelegenheid van MuzeRijk
  • Facilitair: activiteiten ten behoeve van MuzeRijk, Brabantzorg, basisonderwijs met kindfuncties, Saturnus en de wijk
  • Schoonmaak, kopiëren, versnipperen, folders rondbrengen, verzorgen van de was van MuzeRijk en partners
  • Buitendienst: tuin, terras en plein onderhouden
  • Dienstverlenend: Klussendienst ten behoeve van gebruikers MuzeRijk en later mogelijk wijkbewoners, hondenuitlaat service, duofiets-chauffeur en MuzeMobiel
  • Activiteiten: Organiseren van- of bijdragen aan activiteiten en evenementen binnen MuzeRijk
  • Begeleiden: van collega’s met een beperking
  • Pedagogisch assistente: ondersteunende werkzaamheden bij de basisschool en    peuterspeelzaal, zoals afval samen met schoolkinderen sorteren, deelname muziekuurtjes en klasse assistent
  • Werkzaamheden kinderdagverblijf: fruit schillen, vuil sorteren
  • Administratief: receptie en administratieve ondersteuning, planning, roosters, Buurtuurtje en ondersteuning bedrijfsleider

Stand van zaken op dit moment
De horeca-invulling door de volleybalvereniging is niet veranderd. Wel hebben daar twee statushouders een plek gevonden. Op de overige dagen is vanaf 1 januari 2017 de basisbezetting gerealiseerd en draait naar volle tevredenheid. Onduidelijk is nog wanneer welke volgende stap gezet kan worden. Er zijn veel andere partijen nodig voor de realisatie en dat kost tijd. Uiteindelijk moet dit model er zelfs toe leiden dat uren van beroepskrachten beschikbaar komen, ter ondersteuning van de bedrijfsleiding.

Informatie
Meer informatie over dit project kun je krijgen door een e-mail te sturen aan ’t Heft.

Deel dit bericht
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Meer berichten

Nieuwsheft februari 2024

Workshop: Gastvrijheid en Voedselveiligheid Training: Hoe kom je tot een toekomstbestendig buurthuis? 23 maart: Internationale Regio Bijeenkomst in Baarle Hertog In...

Lees meer >

Den Boogaard in beeld

Al enige tijd houden wij onze vergaderingen bij een buurt/gemeenschapshuis die lid zijn van ’t Heft. In december waren wij...

Lees meer >

Nieuwsheft december 2023

Workshop gastvrijheid en voedselveiligheid Training beheerder/bedrijfsleider Training Hoe kom je tot een toekomstbestendig buurthuis? Interregionale bijeenkomst Acropolis Megen in beeld...

Lees meer >

Acropolis Megen in beeld

Al enige tijd houden wij onze vergaderingen bij een buurt/gemeenschapshuis die lid zijn van ’t Heft. Recent waren wij te...

Lees meer >

Nieuwsheft mei 2023

Training op maat voor beheerder/bedrijfsleider STAP-subsidie Regiobijeenkomsten Scholing: Hoe kom je tot een toekomstbestendig buurthuis? Nieuw bestuurslid Hilja van Eekelen...

Lees meer >

Rombouts koffie

Rombouts wordt al meer dan 125 jaar gedreven door het koffiebranden. En wat destijds begon, is intussen een bedrijf geworden...

Lees meer >

Verzekeringen

Welke verzekeringen zijn van toepassing voor een stichting van buurthuizen, gemeenschapscentra, ontmoetingscentra, MFA’s et cetera?

Lees meer >

Buurthuis Irene in beeld

Op mijn rondreis langs de buurthuizen van Noord-Brabant ben ik deze keer in West-Brabant. In Willemstad om precies te zijn....

Lees meer >

Gotcha

Sinds 1993 is Gotcha actief in de AV & entertainment industrie. Gotcha is een betrouwbare full-service organisatie die gespecialiseerd is in het verzorgen van geluid-,...

Lees meer >

Twelve

Dé betaaloplossing voor vrijwilligers. Twelve is specialist op het gebied van gebruiksvriendelijke betaaloplossingen.

Lees meer >

AANDACHT VOOR UBO

DE UITEINDELIJKE BELANGHEBBENDE Alle dorpshuizen, wat voor rechtspersoon ook zijn benaderd door de Kamer van Koophandel om wat genoemd wordt...

Lees meer >

Voordeelcontracten

Zoals bekend heeft ’t Heft een overeenkomst met Profi4MO. Deze stichting heeft met een aantal leveranciers, voor de Heft leden, voordeelcontracten...

Lees meer >

Van Ginkel Schoonmaak

Van Ginkel is al bijna 60 jaar een familiebedrijf gevestigd in het Brabantse Westerhoven. Met “alles voor de schoonmaak” vertegenwoordigen...

Lees meer >
Training Besturen: een vak apart

Besturen, een vak apart

Het reilen en zeilen van een gemeenschapshuis vraagt veel vaardigheid en een specifieke deskundigheid. Versterk je kracht als bestuur met...

Lees meer >

Nieuwsheft maart 2021

Enquête coronasteunJaarplan 2021Kleinschalige mobiliteitsoplossingLandhorst, naar een nieuwe toekomstFactsheet coronasteunNieuw Heft-bestuurslidParkpaviljoen WaalwijkTrainingsaanbod 2021

Lees meer >
Heineken logo

Drankinkoop Heineken

Heineken is de grootste brouwerij van Nederland en wij zijn ervan overtuigd met Heineken een goede partner te hebben gevonden....

Lees meer >
Logo Sligro

Sligro

De overeenkomst met Sligro is in samenwerking met Heineken.

Lees meer >
Logo Vervoort Meubelen

Vervoort Meubelen

‘Welkom bij Vervoort!’ Een bekende leus onder ons hechte team. Met een belangrijke reden, want iedereen met ieder interieurvraagstuk is...

Lees meer >

Nieuwsheft januari 2021

Dorps- en gemeenschapshuizen 2020 Trainingsaanbod 2021 Voordeelcontracten Nieuwe bestuursleden Training voor beheerders / bedrijfsleiders Compensatieregeling Videma Website 't Heft Vacature...

Lees meer >

Corona en kansen

We wilden voor de zomer weer regiobijeenkomsten houden, maar helaas kon dat om begrijpelijke redenen niet doorgaan. Daarom hebben we...

Lees meer >

Nieuwsheft juli 2020

Hoe versterk je je maatschappelijk functie en het lokaal eigenaarschap? Van gemeenschapshuis naar multifunctioneel centrum; De Borg in Budel Samenwerking...

Lees meer >

Goed nieuws: TOGS regeling

De TOGS-regeling is een eenmalige gift die speciaal bedoeld is voor ondernemers die direct getroffen zijn door de coronamaatregelen. Het...

Lees meer >

Maatregelen en protocollen

Voor de openstelling is in elk geval een protocol nodig,op maat van ieder gemeenschapshuis. Omdat de richtlijnen nog niet superduidelijk...

Lees meer >