De financiering wordt mogelijk gemaakt door subsidie die VSB-fonds en provincie Noord-Brabant hiervoor aan ’t Heft hebben verstrekt en een bijdrage van de gemeente Oss.
Op basis van een oproep onder alle Osse huizen hebben we op basis van de reacties met de besturen van vijf huizen via teams in maart en april het intakegesprek gedaan en kennisgemaakt. Belangrijk hierin was het antwoord op de vraag wat de situatie van het huis was, de ambities, wat er al gedaan was om die waar te maken en de verwachtingen van het traject. Daarnaast werd uitgebreid geschetst hoe het traject eruitziet en wat er van de huizen verwacht wordt. Op basis van dit gesprek werd gezamenlijk gewogen of het mogelijk en passend was om met het traject 2.0 te starten.
Belangrijk uitgangspunt is dat ieder huis zelf verantwoordelijk is voor zijn traject. Het traject zelf bestaat uit twee onderdelen:
- Individueel traject per huis. In een aantal bijeenkomsten met belangrijke stakeholders en bewoners worden de maatschappelijke vraagstukken en de behoefte van bewoners uit de wijk of het dorp in beeld gebracht. De oogst van deze bijeenkomsten wordt vertaald in een visie en een activiteitenplan.
- Een gezamenlijk ontwikkeltraject voor vijf dorps- of buurthuizen om te komen tot een sociaal ondernemingsplan. Dit traject bevat zowel gezamenlijke bijeenkomsten waarin onder andere ook kennis gedeeld wordt over het maken van een sociaal ondernemingsplan als met individuele coaching het maken van een eigen ondernemingsplan per huis.
Normaal is de doorlooptijd van het hele traject vijf-zes maanden. De noodzaak om dit traject ‘live’ te doorlopen maakte dat we nu wat ruimer gepland hebben zes-acht maanden.
In juni hebben de vijf huizen, twee uit Oss zelf (de Meteoor, MFA Noord West), Geffen (de Koppelinck), Oijen (‘t Hart van Oijen) en Berghem (de Berchplaets), met hun stakeholders bedacht op welke thema’s het gemeenschapshuis iets kan betekenen voor het dorp en hoe het eigenaarschap te verbreden. In de gezamenlijke terugblik met de huizen begin juli werd duidelijk dat iedereen veel stakeholders enthousiast heeft gekregen om actief op deze bijenkomsten mee te denken. Op basis hiervan gaat ieder bestuur samen met een aantal stakeholders die al gezegd hebben verder actief mee te willen doen met het bestuur een bijeenkomst met de wijk of het dorp in september voorbereiden.
Op die samenkomsten wordt aan de hand van de thema’s concreet gemaakt hoe het gemeenschapshuis een rol kan vervullen binnen die thema’s. Dit is de basis voor het actviteitenplan dat vervolgens met ondersteuning opgesteld wordt. De planning is dat de huizen in oktober de plannen vaststellen en daarna gaan werken aan het opstellen van een ondernemingsplan dat begin 2021 klaar is. In oktober laten we een aantal huizen aan het woord over hun activiteitenplannen en het proces tot dan in de Nieuwsheft.
Uit de reacties die we tot nu hebben gekregen blijkt dat het gemeenschapshuis 2.0 traject als uitermate nuttig wordt ervaren. Graag horen we als Heft-bestuur ook van andere leden of een dergelijk traject ook bij hen zou passen. Reageer op info@theft.nl.
Piet-Hein Jonkergouw, voorzitter
Het traject
1 Startbijeenkomst met bestuur/werkgroep gemeenschapshuis (mei 2021)
Doel: kennismaking + voorbereiden bijeenkomst met stakeholders
2 Bijeenkomst met stakeholders (juni 2021)
Doel: Bedenken op welke thema’s het gemeenschapshuis iets kan betekenen voor het dorp + versterken eigenaarschap
Trainingsbijeenkomst: 6 juli 2021
3 Bijeenkomst met bestuur/werkgroep (juli 2021)
Doel: Bespreken resultaten en voorbereiden bijeenkomst met hele dorp
4 Bijeenkomst met hele dorp (middels veerkrachtdialoog) (september 2021)
Doel: Hoe kan het gemeenschapshuis die rol op de verschillende thema’s vervullen + creëren eigenaarschap
Trainingsbijeenkomst: 2 november 2021
5 Bespreken resultaten met bestuur + stakeholders (november 2021)
Doel: Bespreken actieprogramma