Steeds vaker en nu bijna dagelijks bereiken ons via de media berichten over gevallen van grensoverschrijdend gedrag binnen bedrijven, organisaties, instanties en verenigingen. Ongetwijfeld zal dit zich ook kunnen voordoen binnen buurt-, dorps- en gemeenschapshuizen.
Het is goed om daar nu aandacht aan te schenken en bijvoorbeeld daar (klachten)procedures over vast te leggen. Documenten omtrent informatie naar vrijwilligers, bezoekers en medewerkers. Eventueel ook in ondersteunende beleidsdocumenten. Deze procedures kunnen gaan over klachten in de werksfeer: de dagelijkse gang van zaken, bijv. over conflicten over functioneren, omgang en werkzaamheden. Daarnaast en daar gaat het nu om, zijn er klachten omtrent grensoverschrijdend gedrag, bijvoorbeeld geweld, discriminatie, pesterijen, maar zeker ook grensoverschrijdend gedrag op seksueel gebied.
Binnen gemeenschapscentrum De Pracht in Waalre zijn ze hier al langer mee bezig, maar houden ze de klachtenprocedures naar aanleiding van de recente berichtgeving nog eens tegen het licht.
Binnen De Pracht maken ze onderscheid over hoe om te gaan met de klachten over de dagelijkse gang van zaken en functioneren: ”klachten in de werksfeer” en klachten omtrent grensoverschrijdend gedrag. Iedere van deze twee klachten vereist een eigen aanpak en procedures.
Bij “werk gerelateerde klachten” wordt geprobeerd deze in de lijn op te lossen. Dat wil zeggen eerst tussen de personen die het betreft. Levert dit geen oplossing dan kan men naar de verantwoordelijke commissievoorzitters of bestuurders toe. Mocht dit ook niet tot een oplossing leiden, dan kan men naar een onafhankelijke, externe klachtenfunctionaris die met raad en advies de betrokken partijen kan bijstaan en kan bemiddelen.
Bij klachten omtrent grensoverschrijdend gedrag kan degene die klachten heeft zich wenden tot, het liefst twee, externe vertrouwenspersonen, een vrouwelijke en een mannelijke. Deze vertrouwenspersonen zullen klager een luisterend oor bieden en met advies bijstaan hoe verder te handelen. Het moge duidelijk zijn dat deze personen werken in alle vertrouwelijkheid met geheimhouding. Zij hebben het recht alle benodigde informatie op te vragen, natuurlijk in nauw overleg met de klager in kwestie.
Aangezien De Pracht naar aanleiding van de recente landelijk bekend geworden gevallen zich beraadt over de gevolgde procedures en daar waar nodig deze zal aanpassen, komen wij daar binnenkort op terug met een meer gedetailleerd artikel. Wordt vervolgd.
Hans van Baal
Bestuurslid ‘t Heft