GRENSOVERSCHRIJDEND GEDRAG, KLACHTENPROCEDURES EN BUURT- EN GEMEENSCHAPSHUIZEN

Steeds vaker en nu bijna dagelijks bereiken ons via de media berichten over gevallen van grensoverschrijdend gedrag binnen bedrijven, organisaties, instanties en verenigingen. Ongetwijfeld zal dit zich ook kunnen voordoen binnen buurt-, dorps- en gemeenschapshuizen.
 
Het is goed om daar nu aandacht aan te schenken en bijvoorbeeld daar (klachten)procedures over vast te leggen. Documenten omtrent informatie naar vrijwilligers, bezoekers en medewerkers. Eventueel ook in ondersteunende beleidsdocumenten. Deze procedures kunnen gaan over klachten in de werksfeer: de dagelijkse gang van zaken, bijv. over conflicten over functioneren, omgang en werkzaamheden. Daarnaast en daar gaat het nu om, zijn er klachten omtrent grensoverschrijdend gedrag, bijvoorbeeld geweld, discriminatie, pesterijen, maar zeker ook grensoverschrijdend gedrag op seksueel gebied.
 
Binnen gemeenschapscentrum De Pracht in Waalre zijn ze hier al langer mee bezig, maar houden ze de klachtenprocedures naar aanleiding van de recente berichtgeving nog eens tegen het licht.

Binnen De Pracht maken ze onderscheid over hoe om te gaan met de klachten over de dagelijkse gang van zaken en functioneren: ”klachten in de werksfeer” en klachten omtrent grensoverschrijdend gedrag. Iedere van deze twee klachten vereist een eigen aanpak en procedures.

Bij “werk gerelateerde klachten” wordt geprobeerd deze in de lijn op te lossen. Dat wil zeggen eerst tussen de personen die het betreft. Levert dit geen oplossing dan kan men naar de verantwoordelijke commissievoorzitters of bestuurders toe. Mocht dit ook niet tot een oplossing leiden, dan kan men naar een onafhankelijke, externe klachtenfunctionaris die met raad en advies de betrokken partijen kan bijstaan en kan bemiddelen.

Bij klachten omtrent grensoverschrijdend gedrag kan degene die klachten heeft zich wenden tot, het liefst twee, externe vertrouwenspersonen, een vrouwelijke en een mannelijke. Deze vertrouwenspersonen zullen klager een luisterend oor bieden en met advies bijstaan hoe verder te handelen. Het moge duidelijk zijn dat deze personen werken in alle vertrouwelijkheid met geheimhouding. Zij hebben het recht alle benodigde informatie op te vragen, natuurlijk in nauw overleg met de klager in kwestie.

Aangezien De Pracht naar aanleiding van de recente landelijk bekend geworden gevallen zich beraadt over de gevolgde procedures en daar waar nodig deze zal aanpassen, komen wij daar binnenkort op terug met een meer gedetailleerd artikel. Wordt vervolgd.

Hans van Baal
Bestuurslid ‘t Heft

Deel dit bericht
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Meer berichten

Gotcha

Sinds 1993 is Gotcha actief in de AV & entertainment industrie. Gotcha is een betrouwbare full-service organisatie die gespecialiseerd is in het verzorgen van geluid-,...

Lees meer >

Twelve

Dé betaaloplossing voor vrijwilligers. Twelve is specialist op het gebied van gebruiksvriendelijke betaaloplossingen.

Lees meer >

AANDACHT VOOR UBO

DE UITEINDELIJKE BELANGHEBBENDE Alle dorpshuizen, wat voor rechtspersoon ook zijn benaderd door de Kamer van Koophandel om wat genoemd wordt...

Lees meer >

Voordeelcontracten

Zoals bekend heeft ’t Heft een overeenkomst met Profi4MO. Deze stichting heeft met een aantal leveranciers, voor de Heft leden, voordeelcontracten...

Lees meer >

Van Ginkel Schoonmaak

Van Ginkel is al bijna 60 jaar een familiebedrijf gevestigd in het Brabantse Westerhoven. Met “alles voor de schoonmaak” vertegenwoordigen...

Lees meer >
Training Besturen: een vak apart

Besturen, een vak apart

Het reilen en zeilen van een gemeenschapshuis vraagt veel vaardigheid en een specifieke deskundigheid. Versterk je kracht als bestuur met...

Lees meer >

Nieuwsheft maart 2021

Enquête coronasteunJaarplan 2021Kleinschalige mobiliteitsoplossingLandhorst, naar een nieuwe toekomstFactsheet coronasteunNieuw Heft-bestuurslidParkpaviljoen WaalwijkTrainingsaanbod 2021

Lees meer >
Heineken logo

Drankinkoop Heineken

Heineken is de grootste brouwerij van Nederland en wij zijn ervan overtuigd met Heineken een goede partner te hebben gevonden....

Lees meer >
Logo Sligro

Sligro

De overeenkomst met Sligro is in samenwerking met Heineken.

Lees meer >
Logo Vervoort Meubelen

Vervoort Meubelen

‘Welkom bij Vervoort!’ Een bekende leus onder ons hechte team. Met een belangrijke reden, want iedereen met ieder interieurvraagstuk is...

Lees meer >

Nieuwsheft januari 2021

Dorps- en gemeenschapshuizen 2020 Trainingsaanbod 2021 Voordeelcontracten Nieuwe bestuursleden Training voor beheerders / bedrijfsleiders Compensatieregeling Videma Website 't Heft Vacature...

Lees meer >

Corona en kansen

We wilden voor de zomer weer regiobijeenkomsten houden, maar helaas kon dat om begrijpelijke redenen niet doorgaan. Daarom hebben we...

Lees meer >

Nieuwsheft juli 2020

Hoe versterk je je maatschappelijk functie en het lokaal eigenaarschap? Van gemeenschapshuis naar multifunctioneel centrum; De Borg in Budel Samenwerking...

Lees meer >

Goed nieuws: TOGS regeling

De TOGS-regeling is een eenmalige gift die speciaal bedoeld is voor ondernemers die direct getroffen zijn door de coronamaatregelen. Het...

Lees meer >

Maatregelen en protocollen

Voor de openstelling is in elk geval een protocol nodig,op maat van ieder gemeenschapshuis. Omdat de richtlijnen nog niet superduidelijk...

Lees meer >

Nieuwsheft mei 2020

Geleidelijk weer open Openstelling na corona De krachten bundelen Parkpaviljoen ontvangt steun Actualiseren ledenbestand Training op maat voor beheerders/bedrijfsleiders

Lees meer >

Jaarplan 2020

Waar staat ’t Heft voor ’t Heft, platform voor gemeenschapshuizen heeft als doel om de aangesloten leden te ondersteunen om...

Lees meer >

Nieuwsheft september 2019

Dementievriendelijk bij Servaes en Muzerijk Wat voor dorpshuis willen we worden? Regiobijeenkomsten werken aan het buurthuis van de toekomst MuzeMobiel...

Lees meer >

Nieuwsheft juli 2019

Regiobijeenkomsten Heftleden Wat voor MFA/Buurt- of gemeenschapshuis willen we worden? Besparingen bedrijfsvoering Netwerk/klankbordbijeenkomst Vraagbaak Training op maat

Lees meer >

Teruggaaf energiebelasting

ook voor multifunctionele centra Bepaalde kerken en instellingen kunnen in aanmerking komen voor teruggaaf van een deel van de energiebelasting...

Lees meer >

Energietraject

Dat energie een hot item is, is niemand ontgaan Maar wat kan of moet een gemeenschapshuis hier mee? Op welke...

Lees meer >

Nieuwsheft april 2019

Voorzitterswisseling Regiobijeenkomsten leefbaarheid Van mensvriendelijk naar dementievriendelijk Energietraject Terugkomdag training beheerders Vitaliteitsscan Voorstellen: Miek van Dongen

Lees meer >
Scroll naar top