Een van de uitkomsten van ons ledenonderzoek is de behoefte aan wat meer inzicht in hoe je de contacten met de gemeente goed krijgt en goed houdt. We vroegen aan dorpshuis de Moerkoal in Middelrode om hun verhaal te vertellen.
“Als dorpshuis – gemeenschapshuis heb je veel te maken met de gemeente en vice versa. De gemeente is vaak eigenaar van de accommodatie. De stichting doet het beheer en de exploitatie. De gemeente faciliteert en accommodeert en de stichting geeft expliciet uitvoering aan het lokale leefbaarheidsbeleid. Je bent van elkaar afhankelijk. Gemeenten willen beleidsmatig dichter bij de burgers in de wijken staan, de dorpshuizen willen daarvoor de vooruitgeschoven posities zijn.
Een burgemeester zei recentelijk: “ik wil meer dorpshuis en minder gemeentehuis”. Flexibiliteit en dichtbij de burgers in de wijken in de tijdsgeest van vandaag! Je ziet enerzijds gemeentelijke samenvoegingen en schaalvergroting en anderzijds dat gemeentehuizen steeds de kleinere schaal zoeken. Meer uitvalsbases in de wijken willen maken ligt dan voor de hand. Dorpshuizen met hun primaire doelstelling “werken aan de leefbaarheid op lokaal niveau” passen uitstekend in dit veld van eigentijdse verandering. Alleen een goede samenwerking tussen de partners (gemeente en dorpshuis), op “ooghoogte”, kan het succes duurzaam bepalen. Je moet elkaar kennen en respecteren, elkaars positie kennen en vertrouwen geven en krijgen. Afhankelijk maar ook zelfstandig zijn. Meer in de zin van “high trust and high penalty”. Nogmaals respect en vertrouwen staan voorop. De relatie dorpshuis-gemeente is een langdurige, twintig jaar of meer”.
Je doelen bereiken betekent vooral ook elkaar vanuit respect overtuigen met argumenten voor het gezamenlijke doel. Geef de andere partij de argumenten voor de haalbaarheid van zijn doelen.
- Kennen van de macro- en microtrends en ontwikkelingen in het veld waarin je bezig bent
- Weten wat je wil. Maak een beleidsplan, wat zijn mijn doelen. Wat wil ik op korte , op middellange en lange termijn. Stem dat af met je omgeving en de gemeente. Doe dat niet met de “hete adem” van actuele noodzaak in je nek
- Zoek voortdurend draagvlak
- Werk vooral aan je netwerk als je het (nog) niet nodig hebt! Houd je netwerk voortdurend op orde: werken aan je netwerk, niet alleen nu maar vooral ook voor morgen, als je morgen iets wil moest je er al gisteren aan gaan werken. Maar ben ook zorgvuldig met je netwerk
- Zorg dat je respect verdient. Het is niet alleen halen maar vooral en vooreerst ook “brengen’’. De meerwaarde die je levert moet altijd ervaren worden. Zowel persoonlijk als ook voor je “zaak”
- Haast is een slechte raadgever: neem de tijd en geef de tijd is in onderhandelen basis en uitgangspunt
- Ken elkaars positie, doelstellingen, motivaties, mogelijkheden en ook onmogelijkheden. Doe “business Intelligence” zoals de zakenwereld dat doet
- Communiceer juist en met de juiste mensen op het juiste niveau
- Weet dat je elkaar vandaag maar ook morgen nodig hebt
- Vertrouwen en respect geven en krijgen zijn basis en uitgangspunt. Onderhandelen is slechts het resultaat van een langdurige betrouwbare relatie en geen trucje