‘Leg afspraken duidelijk vast.’
Sint Anthonis kent van oudsher een rijk verenigingsleven, dat sinds 2008 grotendeels plaats vindt in multifunctionele accommodatie Oelbroeck. Ook het gelijknamige gemeenschapshuis is daar gehuisvest, evenals voorzieningen als een basisschool, kinderopvang en de bibliotheek. Zoveel partijen onder een dak biedt veel kansen, maar het gaat niet altijd vanzelf. Ben Fransen, voorzitter van de stuurgroep die alle gebruikers vertegenwoordigt, weet daar alles van: ‘We werken toe naar een ja-cultuur. “Kan niet”, bestaat niet meer.’
Fransen legt uit wat hij daarmee bedoelt: ‘Als iemand voorheen een ruimte wilde reserveren die op het gewenste moment bezet was, dan ging de activiteit vaak niet door. Nu schuiven we net zo lang tot het toch past. Die ja-cultuur is een van de drie basiselementen in onze visie, naast gastvrijheid voor iedereen uit het dorp en nieuwe activiteiten en impulsen. We hebben onze visie helder geformuleerd: met alle gebruikers samen werken we richting een Kulturhus, een laagdrempelige huiskamer. We zoeken en vinden echt de verbinding met het dorp. De dorpsquiz is daar een mooi voorbeeld van, die is door een groep dorpsgenoten georganiseerd en wist zo’n duizend deelnemers te trekken.
Informele afspraken
Schuiven met ruimtes en op zoek naar oplossingen, betekent dat zo min mogelijk zaken formeel vastleggen? ‘Nee, juist niet’, zegt Fransen. ‘In het verleden zijn veel afspraken tussen gebruikers gaandeweg informeel ontstaan. Maar als zaken niet goed vastliggen, kan elke partner daar zijn eigen invulling aangeven, en dat gaat botsen. De gebruikers hebben daar voortdurend last van, dat is een van de zaken die we aan het verbeteren zijn. Het komt soms nog voor dat twee gebruikers op hetzelfde moment dezelfde ruimte claimen. Of bij het onderhoudsplan, daarin komt nog duidelijker te staan wie waarvoor verantwoordelijk is. We zijn momenteel met de gemeente in gesprek over verzelfstandiging van de MFA. Daarbij horen een goed beheersplan en een heldere organisatiestructuur tot de basisvoorwaarden. Als we de spelregels goed uitgewerkt hebben, kunnen we een vliegende start maken.’
Vrijwilligers uit het telefoonboek
De beoogde gastvrijheid krijgt mede dankzij de inzet van ruim twintig vrijwilligers gestalte. Voorjaar 2014 moest de conclusie getrokken worden dat er met de toenmalige betaalde krachten onder de streep altijd een tekort zou blijven. ‘Dankzij de vrijwilligers hebben we dat om kunnen buigen naar zwarte cijfers, maar dat was zeker niet de enige overweging; de vrijwilligers zorgen ook voor het echte huiskamergevoel.’ Het was niet eenvoudig om in korte tijd zo veel vrijwilligers te vinden, erkent Fransen. ‘Daar heb ik veel energie in gestopt, samen met een ander bestuurslid. We hebben mensen persoonlijk benaderd, zijn bij ze thuis op bezoek gegaan. We hebben letterlijk met het telefoonboek op schoot gezeten, daardoor kwamen we bij mensen terecht waar we in eerste instantie niet aan gedacht hadden.’
Dagbesteding door ondernemers
Het derde punt uit de visie, nieuwe activiteiten, krijgt bijvoorbeeld vorm door dagbesteding aan te bieden. Sinds de overheveling van de dagbesteding vanuit de AWBZ naar de Wmo per januari van dit jaar, verzorgt het lokale zorgcentrum dat niet meer. Peggy Kuijpers, voorheen verantwoordelijk voor die dagbesteding, kon het niet aanzien dat de gasten van de dagbesteding op straat dreigden te komen en stapte met een doortimmerd plan naar de gemeente. Die reageerde positief en zonder onderbreking kunnen de gasten nu terecht in Oelbroeck. Kuijpers: ‘Er komen mensen met nog vrij milde vormen van dementie, met psychiatrische problematiek en met lichamelijke beperkingen. Ze voelen zich hier prettig, ook omdat de sfeer hier anders is dan in het zorgcentrum; ze zitten hier tussen de kinderen en de biljarters. We draaien zeer succesvol, met een bezettingsgraad van meer dan negentig procent. Mijn beide collega’s en ik kunnen er vanaf volgend jaar alle drie ons brood mee verdienen. We huren de ruimte hier tegen een commercieel tarief. Voor gasten met een Wmo-indicatie, declareren we bij de gemeente een vast bedrag per gast. Gasten zonder indicatie zijn ook welkom en zij betalen per dagdeel 22 euro en 40 euro voor een hele dag, inclusief koffie met wat lekkers en lunch. Die betaalbaarheid vinden we heel belangrijk, we willen heel graag dat mensen met een smallere beurs ook kunnen komen.’