Vraagbaak
Het aantal vragen dat ons via info@theft.nl bereikt is toegenomen naar 120 vragen. Dit naast de directe contacten die met de bestuursleden worden gelegd. N.a.v. de vragen volgt er in ieder geval een contact via de mail, maar vaak leidt dit ook tot een gesprek met de vraagsteller of vraagstellers ter plekke. Het gaat om praktische vragen over planningssystemen tot zaken die we persoonlijk afhandelen of meer algemene (zoals over de Bingo, indiceren basisbedrag van omzet waarna je BTW kunt aftrekken) die we op landelijk niveau aankaarten.
Regelmatig zijn er een of meerdere adviesgesprekken zoals bijvoorbeeld rond de aanpak van de werving van nieuwe bestuursleden of het komen tot oprichting van een nieuw buurthuis en de daarvoor te zetten stappen.
(Ontwikkelen van ) hulpmiddelen
Met name betreft dit de cursussen en workshops die we geven voor bestuurders, vrijwilligers en beheerders. Ook in 2024 waren hier weer veel enthousiaste deelnemers. Naast het directe nut, bijvoorbeeld het maken van een beleidsplan gericht op de toekomst voor je huis, merken we ook dat het €kennismaken met andere besturen of collegae vrijwilligers, beheerders de blik verbreed en stimuleert.
Versterken onderlinge relaties huizen
We zien in de praktijk dat regelmatig overleg van huizen binnen een gemeente aan de hand van thema’s nuttig is. Als ’t Heft bevorderen en ondersteunen we dat. In de gemeente Rucphen hebben we in een aantal bijeenkomsten met de huizen een basis gelegd voor structureel onderling overleg dat zij zelf in het vervolg vorm geven. In Meierijstad zijn we betrokken bij de organisatie van het gezamenlijk overleg binnen die gemeente.
In een groot onderzoek en een daarop volgende werkconferentie in Noord Oost Brabant hebben o.a. de behoefte aan het versterken van de onderlinge relaties op regio niveau opgehaald.
Ondersteuning bij positionering huizen in gemeenten
Zowel vanuit huizen in sommige gemeenten als bij een aantal gemeenten was er in 2024 de vraag helder te krijgen wat voor maatschappelijke rol van de huizen gewenst is/verwacht kan worden en hoe dat te realiseren. In een door ’t Heft geïnitieerd onderzoek en daarop volgende werkconferentie werd dit door de huizen, betrokken gemeenten en stakeholder organisaties in Noord Oost Brabant in beeld gebracht. Dit geeft voldoende aangrijpingspunten om op gemeentelijk niveau verder met elkaar aan de slag te gaan. Daarnaast maakt het ook duidelijk wat we als ’t Heft op regio niveau aan ondersteuning verder moeten ontwikkelen.
Inkoopvoordelen
Vanaf 2021 hebben we met Profit4MO een samenwerkingsovereenkomst via welke onze leden gebruik kunnen maken van diverse voordeelcontracten zoals met Heineken, verzekeringen, kassasystemen , meubilair etc.. Hier wordt jaarlijks regelmatig gebruik van gemaakt.
Borging ondersteuningsfunctie
Het is goed te constateren dat de support die we als ’t Heft bieden nuttig is en gewaardeerd wordt. De toename van het aantal vragen, maar ook van het aantal leden zijn daarvoor het bewijs. Feit is wel dat die ondersteuning en het organiseren ervan alleen gerealiseerd kan worden door de vrijwillige inzet van de diverse bestuursleden.
Voor ons is duidelijk dat in de toekomst een verdere professionalisering noodzakelijk is. Daarvoor zullen we echter wel de middelen moeten vinden. In 2024 zijn we met de Vereniging Kleine Kernen Noord Brabant gesprekken gestart om te zien of door een gezamenlijk optreden (zoals in alle andere provincies gebeurt) die slag te maken is.
JAARPLAN 2025
Waar staat ’t Heft voor; visie en taken
Het gemeenschapshuis is in onze visie nadrukkelijk een plaats waar inwoners elkaar ontmoeten, waar uitwisseling plaatsvindt en nieuwe ideeën ontwikkeld worden. ’t Heft wil als platform van (Noord Brabantse) gemeenschapshuizen de leden stimuleren en ondersteunen zodat zij een rol en actieve bijdrage kunnen vervullen bij burgerinitiatieven, participatievraagstukken, educatie, lokale vraagstukken als eenzaamheid, voorkomen van uitsluiting, armoede, klimaatadaptatie en duurzaamheid.
Als ’t Heft richten we ons concreet op een vijftal thema’s, namelijk:
– Expertise functie beschikbaar houden en verbeteren
– Versterken onderlinge relaties.
– Gidsfunctie
– Ondersteuning positionering huizen in gemeenten.
– Bewerkstelligen collectieve inkoopvoordelen.
De expertise functie houdt in het fungeren als vraagbaak voor dorpshuizen, delen van expertise die bij de leden aanwezig is, verspreiden van kennis via Nieuwsheft en de website, mede onderhouden van de landelijke vraagbaak.
De gidsfunctie betekent, op basis van de vraag, het ontwikkelen van hulpmiddelen voor gemeenschapshuizen en deze beschikbaar stellen die helpen bij de door hen gewenste ontwikkeling; cursussen voor besturen, beheerders en vrijwilligers en ontwikkeltrajecten 2.0 .
Versterken onderlinge relaties. Wezenlijk in en van het werken van ’t Heft is dat we meer samenwerking/wisselwerking /leren van elkaar willen realiseren tussen de gemeenschapshuizen en ’t Heft ons inziens een wezenlijke conditie om de individuele en gezamenlijke positie van dorpshuizen te versterken.
Ondersteuning positionering huizen in gemeenten. Meer en meer zien we dat gemeenten een belangrijke bijdrage verwachten van de huizen in de leefbaarheid van een buurt/wijk/dorp. De (systematische) ondersteuning van besturen bij het beantwoorden van de vraag: “ Hoe doe je dat dan?” ontbreekt. Met de huizen dit agenderen binnen gemeenten, gebruik makend van onze provincie brede ervaringen is de vierde functie van ’t Heft.
Collectieve inkoopvoordelen. Door de samenwerking met Profit4mo behalen van inkoopvoordelen met belangrijke leveranciers voor de dorpshuizen.
Uitgangspunt is en blijft dat ’t Heft geen aanbod creëert, maar reageert op de vraag van leden. Leden zijn met andere woorden zowel partner als gebruiker.
Inleiding
Het beëindigen van de structurele subsidie door de provincie aan ’t Heft leidde in 2019 tot een opnieuw vaststellen van hetgeen waar ’t Heft in de komende jaren voor staat. Vanaf dat moment is feitelijk de uitvoering van de diverse taken op alle niveaus bij het bestuur komen te liggen. Met uitzondering van de financiële administratie, de (professionele)ondersteuning bij de opmaak van de Nieuwsheft en muteren op de website en het beheren van de ledenadministratie en info desk door een vrijwilliger.
Dit betekende ook een intensivering van de directe contacten met de diverse besturen onder andere via de vragen die ze stellen, de cursussen en het zoveel mogelijk bezoeken van huizen. Dit levert ons een voortdurende aanscherping vop an waar onze leden vanuit ’t Heft behoefte aan hebben. Jaarlijks reflecteren we hierop als bestuur wat de basis is voor het jaarplan van het volgend jaar.
Op basis van de reflectie eind 2024 onder begeleiding van Katalys hebben we voor 2025 de volgende punten geformuleerd die we in 2025 zullen aanpakken.
A. Doorontwikkeling organisatie
Duidelijk is dat we naast het bestuur en de ondersteuning die we nu hebben, ook meer uitvoeringskracht nodig is om alle functies goed uit te voeren. De behoefte hieraan bij de huizen is groot zoals blijkt uit onze individuele contacten, de scholingen en het onderzoek in 2024 in Noord Oost Brabant naar de ondersteuningsbehoefte van besturen. We zullen in 2025 stappen zetten om voor die uitvoering van de ondersteuning, advisering, scholing structureel meer financiering te krijgen. Daartoe zullen we met diverse belanghebbenden; andere groepen van burgerinitiatieven, overheden en fondsen overleggen hoe dit te realiseren.
B. Continueren bestaande speerpunten in 2025
- Expertise functie beschikbaar houden en verbeteren.
Het blijven fungeren als vraagbaak voor de dorpshuizen, delen van expertise en verspreiden van ervaringen via de website en de Nieuwsheft . Deze functie verder versterken door onder meer deze te koppelen met de landelijke vraagbaak. Uit de contacten met de huizen en het overzicht van de vragen die we krijgen blijkt dat een aantal huizen goed de weg weet te vinden, maar dat een aantal geen weet heeft van de vraagbaak. Feit is dat na het bezoeken van de huizen zij wel gebruik zijn gaan maken van de vraagbaak. We blijven op basis van de individuele vragen ook beschikbaar voor individuele advisering aan de huizen.
- Versterken onderlinge relaties en positionering
Het blijkt dat er veel enthousiasme en breed ervaren nut en noodzaak is om regelmatig reals besturen (maar ook als beheerders) van gedachten te wisselen over thema’s met als bedoeling van elkaar te leren, op sommige punten wellicht samen op te trekken en elkaar te stimuleren en enthousiasmeren.
In een aantal gemeenten gebeurt dat structureel. Maar ook daar heeft men soms de behoefte om juist regionaal over specifieke thema’s van gedachten te wisselen zoals bijvoorbeeld hoe haal je jeugd binnen.
Als ’t Heft zullen we in 2025 nagaan waar aan de hand van een best practice behoefte is om boven gemeentelijk met elkaar van gedachten te wisselen. Voor ons is wel duidelijk dat je zo’n bijeenkomst op het niveau van een of twee regio’s moet houden. Anders wordt de afstand als te groot ervaren/
Daarnaast willen we, zoals in 2024 in Rucphen gebeurde) daar waar de vraag er is helpen om in een gemeente een plaatselijk overleg tussen huizen te helpen opzetten.
Tenslotte, daar waar gemeenten ons benaderen om ondersteuningsvragen zullen we met hen ook bespreken hoe de structurele netwerkvorming en ondersteuning van de huizen gerealiseerd zou kunnen worden.
Daarnaast zal een andere regio of subregio in 2025worden uitgezocht waar een vergelijkbare beweging vanuit ’t Heft geïnitieerd zal gaan worden als in Noord Oost.
- Gidsfunctie
Nu de subsidie voor de cursussen vanuit de VSB in 2025 feitelijk stopt moeten we zowel stilstaan bij de vraag of de huidige ontwikkelde hulpmiddelen in de vorm van cursussen en 2.0 trajectencontinuïteit behoeven (en hoe daarvoor extra middelen aan te trekken). Daarnaast is het van belang na te gaan welke andere hulpmiddelen ontwikkeld zouden moeten worden.
In 2025 zal de cursus toekomstbestendig besturen een maal in Westelijk en een maal in Oostelijk Brabant worden gegeven. Uit de evaluatie is gebleken dat ’s avonds terugrijden over een grote afstand niet aantrekkelijk is.
Daarnaast zal de cursus beheerders en nog een aantal workshops voor gastvrouwen/gastheren worden aangeboden.
- Inkoop
Overeenkomstig de samenwerkingsovereenkomst met Profit4MO zal het kunnen bieden van inkoopvoordelen voor de leden worden voortgezet.