Training op maat voor beheerders/bedrijfsleiders

De beheerder/bedrijfsleider vervult een cruciale rol in het succes van een buurt/gemeenschapshuis. ’t Heft heeft voor hen een driedaagse training ontwikkeld, die aansluit op de huidige behoeften en dilemma’s van de beheerders/bedrijfsleiders, zoals: aansturing van vrijwilligers, sociale omgang, klantgerichtheid, ondernemerschap, communicatie en invloed van maatschappelijke ontwikkelingen.

De beheerder/bedrijfsleider vervult een cruciale rol in het succes van een buurt/gemeenschapshuis. ’t Heft heeft voor hen een driedaagse training ontwikkeld, die aansluit op de huidige behoeften en dilemma’s van de beheerders/bedrijfsleiders, zoals: aansturing van vrijwilligers, sociale omgang, klantgerichtheid, ondernemerschap, communicatie en invloed van maatschappelijke ontwikkelingen. 

Deelnemers training 2023

 

Deelnemers training 2023

Inhoud

In deze praktische en interactieve training ga je aan de slag met jouw eigen vraagstukken, in combinatie met de aangeboden kennis. In de training maken we een onderscheid tussen proces en inhoud en is er ruimte voor uitwisseling, voorbeelden uit de praktijk en interactie. Voor het laatste deel, op de derde dag, wordt ook één bestuurslid van de organisatie van de beheerder/bedrijfsleider uitgenodigd*.

Kosten

De kosten van de driedaagse training zijn voor 2024 nog niet bekend (2023 was het bedrag € 525,00 voor leden). De kosten zijn inclusief lesmateriaal, lunch, koffie en thee en afsluitende borrel op de laatste trainingsdag. Niet-leden betalen een hoger tarief. De deelname van het bestuurslid op de derde dag is kosteloos.  ’t Heft-bestuur heeft met het VSB-fonds afgesproken dat zij voor enkele beheerders/bedrijfsleiders, die als vrijwilliger in een buurthuis/gemeenschapshuis de werkzaamheden verrichten, € 500,00 van de kosten betalen.

Je bent vrijwilliger wanneer een mogelijke vergoeding niet hoger is dan het bedrag dat door de Belastingdienst als vrijwilligersvergoeding wordt toegestaan.

Doelen

  • Versterken eigen rol en positie in de organisatie
  • Inzicht in eigen handelen en hoe in lastige situaties daar anders mee om te gaan en/of het bespreekbaar te maken
  • Vergroten van referentiekader en netwerk
  • Verruimen van kennis
  • Inzicht in eigen waarden en normen en in hoeverre deze van invloed zijn op de ander
  • Versterken van communicatievaardigheden

Je ontvangt voorafgaand aan de training een leerwensformulier en de e-learning module ‘Roos van Leary’

TRAINSTER

Astrid van Hout verzorgt de training. Een middag wordt zij ondersteund door een acteur. Astrid van Hout is een ervaren trainster, zowel in de profit als non-profit sector. Ze weet een vertrouwde omgeving voor de deelnemers te creëren waar mensen veilig kunnen oefenen en leren. Ze heeft ervaring:

  • Bij Sociale Werkbedrijven en Welzijnsorganisaties
  • Binnen detachering
  • In leidinggevende en staffuncties
  • Als trainer en personal coach
  •  In een industriële omgeving
  • Als opleider van management

Inhoudelijke thema’s worden mogelijk verzorgd door gastdocenten.

WANNEER

De data voor de training in 2024 liggen nog niet vast.
De trainingsdag begint om 9.00 uur en eindigt om 16.30 uur.
De training gaat alleen door bij voldoende aanmeldingen, minimaal 10 en maximaal 12.

WAAR

De training vindt plaats bij Cultuurcentrum Den Boogaard, Sint Jansplein 5, Moergestel.

TERUGBLIK TRAINING 2023

Op donderdag 16 november j.l. is de training voor bedrijfsleiders/beheerders afgesloten. In cultureel centrum Den Boogaard in Moergestel waren de cursisten, met een bestuurslid van hun gemeenschapshuis/buurthuis, daarvoor uitgenodigd. Tijdens de  afsluitende bijeenkomst met enkele bestuursleden werd duidelijk dat er veel overeenkomsten tussen de huizen zijn, maar ook veel verschillen. Zo’n discussie past uitstekend in één van de doelen van ’t Heft; het is eenvoudig om kennis te delen, het kost weinig en het levert veel op. 

Lees  hier meer over de training 2023

Meer informatie en aanmelden

Voor meer informatie en aanmelden kun je contact opnemen met ’t Heft. Stuur een mail aan info@theft.nl met een telefoonnummer, dan word je gebeld.

OPMERKINGEN VAN DEELNEMERS AAN VOORGAANDE TRAININGEN

“Ik heb de training gevolgd nog voordat ik ben gestart in mijn nieuwe functie van beheerder en ik vond het top. De syllabus zat prima in elkaar en onze gedreven trainster Astrid peilde steeds opnieuw waar onze hulpvragen over gingen. Waar ik nog het meest van leerde was de interactie met de andere beheerders/bedrijfsleiders. De verhalen uit de praktijk waren vaak eyeopeners en ook heel goed oefenmateriaal. De sfeer zat er goed in en ik hoop nog vaak een beroep te kunnen doen op deze fijne groep”.

“Training was prettig, duidelijke taal en niet saai. Leerzaam om ervaringen uit te wisselen. Met het onderdeel toneelspelen door een acteur had ik in eerste instantie niet zo veel, maar ik heb hier ook veel van geleerd. De werkelijkheid kwam heel dichtbij, confronterend. Ook goed om te zien hoe anderen er mee omgaan”.

“Een zeer leerzame cursus waarin Astrid ons op ontspannen wijze de kunst van het communiceren heeft bijgebracht. Van de technieken variërend van LSD tot 4xG, op die manier gaat menig gesprek OKÉ!”.

 

 

“Voor beheerders is het ook belangrijk om eens met collega’s te overleggen in zo’n veilige omgeving als een training. De samenleving verandert, door politieke beslissingen/keuzes wordt de rol van de huizen/wijkcentra anders en dus verandert ook de rol van de beheerder. De vraag, hoe ga je om met een afname van betaalde krachten en daardoor de inschakeling van meer vrijwilligers, is een gespreksthema geweest”.

“Heel fijn is het wanneer je in de cursus specifieke vaardigheden met elkaar beoefent, merkte een beheerder terecht op. Soms kan dat confronterend zijn, omdat je duidelijk ervaart dat je op een andere manier met zaken om moet gaan. Je wordt getriggerd/uitgedaagd om moeilijke gesprekken aan te gaan en daar leer je veel van”.

“Een deelnemer vertelde dat ze behoorlijk aangedaan was na de eerste cursusdag, maar de tweede cursusdag voor haar niet snel genoeg kon beginnen.
Het was zeer boeiend om de verhalen en problemen van collega’s te horen en samen antwoorden te bedenken”.


 

Meer trainingen